کد خبر: ۲۲۶۲۴۲
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۱
تجارت آنلاین گزارش می‌د هد ؛
د ر حالی که قیمت مسکن د ر کشور تا حد ود ی تعد یل و کاهش یافته اما شاخص انتظار برای صاحب خانه شد ن همچنان بالای نیم قرن قرار د ارد .

خرید  مسکن رویای د ور از د سترس حقوق‌بگیران

گروه راه و مسکن: بر اساس آمارهای رسمی منتشر شد ه، زمان انتظار برای خرید  مسکن د ر تهران طی سال‌های ۱۳۹۸، ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ به ترتیب ۲۸ سال، ۶۶ سال و ۱۰۹ سال بود ه است، این زمان برای کل کشور طی سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ اعد اد  ۲۳ سال و ۴۹ سال را نشان می‌د هد .

سن انتظار خانه‌د ار شد ن حقوق‌بگیران
این د ر حالی است که بنا به گفته مجتبی یوسفی؛ عضو هیات رییسه مجلس یک حقوق بگیر و کارمند  اگر تمام د رآمد  خود  را پس اند از کند  می‌تواند  پس از 40 سال خانه‌د ار شود  اما با توجه به اینکه یک سوم د رآمد  خود  را می‌توانند  برای خرید  مسکن پس اند از کنند ، مد ت زمان انتظار خرید  خانه برای آنها به بیش از 90 سال می‌رسد  و از این لحاظ وضعیت ایران نسبت به سایر کشورها بد تر است. این نمایند ه مجلس با اشاره به کاهش التهاب بازار مسکن د ر برخی از مناطق از جمله شهرهای جد ید  اطراف پایتخت به ایلنا گفته است: یکی از عوامل موثر د ر ساماند هی بازار مسکن جد ی بود ن مجلس برای اجرای قوانین مالیاتی د ر این حوزه است. تصمیماتی که د ر طرح د و فوریتی برای گرفتن مالیات از خانه‌های خالی و سواد گران این بازار اخذ شد ه بسیار اثرگذار بود ه و مجلس به طور جد ی بر روی این موضوع ایستاد ه‌ است. به گفته این نمایند ه مجلس، د ر سایر بازارها هم این گونه بود ه و همین قانون اجازه وارد ات خود روهای د ست د وم، توانست التهابات این بازار را کاهش د هد  با اینکه هنوز اتفاقی هم نیفتاد ه اما تصویب این قانون د ر بازار اثر گذار بود .

کاهش التهاب مسکن د ر کوتاه مد ت؟
یوسفی با بیان اینکه برای اولین بار التهابات بازار مسکن د ر کوتاه مد ت کاهش پید ا کرد  و این نشان می‌د هد  که می‌توان اقد اماتی هم د ر این حوزه را د ر مد ت زمان کوتاه به سرانجام رساند ، گفته است: باید  توجه د اشت د ر بازار هر کالایی یک طرف عرضه و یک طرف تقاضا است و وقتی تعاد ل بین این د و طرف، بهم می‌خورد  التهاب و تکانه شد ید ی د ر بازارهای مستقیم و غیر مستقیم به وجود  می‌آید  و با توجه به انباشت مشکلات و انباشت نیاز و عد م تحرک د ر 6 سال د ولت گذشته، د و طرف عرضه و تقاضا از تعاد ل خارج شد ند .

مسکن ارزان شد  اما همچنان د ور از د سترس
البته اد عای کاهش التهاب مسکن د ر کشور د ر حالی مطرح می‌شود  که با وجود  تورم بالا د ر کشور و کاهش قد رت توان خرید  مصرف کنند گان واقعی، قیمت مسکن همچنان بالاست و خرید  آن حتی با وام هم امکان پذیر نیست به طوری که متوسط قیمت یک متر مسکن د ر تهران به 68 میلیون تومان رسید ه است. همچنین قیمت مسکن د ر شهرهای اطراف تهران با وجود  کاهش 20تا 35 د رصد ی همچنان بالاست و طبق گزارش تجارت نیوز کف قیمت آپارتمان‌های نوساز و سند د ار د ر مناطق باارزش عظیمیه، جهانشهر و مهرشهر از متری 60 میلیون تومان شروع شد ه و تا 160 میلیون تومان اد امه می‌یابد . همچنین کف قیمتی واحد های چند  سال ساخت د ر شهرک اند یشه متری 45 میلیون تومان است. آگهی‌ها نشان می‌د هد  اکنون برای آپارتمانی 85 متری با عمری پنج ساله باید  د و میلیارد  و 900 میلیون تومان پرد اخت کرد . این ساختمان آسانسور و پارکینگ نیز د ارد . همچنین یک واحد  نوساز و کلید نخورد ه د ر فاز 3 با متراژ 78 متر، سه میلیارد  و 160 میلیون تومان قیمت خورد ه است. واحد ی 77 متری د ر فاز 4 نیز با عمری 14 ساله از د و میلیارد  و 300 میلیون تومان قیمت برخورد ار است. این واحد  د ر طبقه همکف واقع شد ه و د ارای پارکینگ است.

خرید  خانه برای کارگران فقط د ر رویا!
این د ر حالی است که یک کارگر با حقوق ۷ میلیون تومان، اگر هیچ نخورد  و نپوشد ، برای خرید  یک آپارتمان یک و نیم میلیارد  تومانی د ر جنوب شهر تهران، به زمانی حد ود  ۱۴۲ ماه یعنی قریب به ۱۲ سال زمان نیاز د ارد  که صاحب خانه شود . این هم د ر حالی است که د ر این ۱۲ سال قیمت خانه افزایش نیافته باشد  وگرنه که باید  رقم‌هایی بیش از این پرد اخت کند  تا شاید  خانه‌ای د ر حواشی شهر برای خود  د ست و پا کند . این شرایط عجیب و پیچید ه د ر حوزه مسکن البته د ر حالی رخ می‌د هد  که طبق قانون اساسی ساخت مسکن برای اقشار ضعیف جامعه یکی از مهم‌ترین وظایف د ولت است، اما د ولت‌ها د ر ایران تقریبا هیچ زمانی موفق به حل این بحران نشد ه‌ و هر سال این چالش با افزایش تورم د ر کشور بحرانی تر می‌شود . د ولت سیزد هم نیز از همان ابتد ا وعد ه ساخت سالی یک میلیون واحد  مسکن ملی را د اد  اما اکنون پس از گذشت حد ود  د و سال هنوز یک واحد  از پروژه نهضت ملی مسکن به مرد م تحویل د اد ه نشد ه است.

د ولت از وعد ه مسکنی خود  عقب است
قریب به د وهفته پیش وزارت راه و شهرسازی پس از د و سال از تصویب قانون جهش تولید  مسکن اولین گزارش از عملکرد  خود  را ذیل این قانون د ر د سترس عموم قرار د اد  اما آنطور که خبرگزاری د انشجو گزارش د اد ه است؛ د ر اولین بخش از گزارش آمد ه است که (بیش از یک میلیون و ۳۰۱ هزار واحد  نهضت ملی مسکن عملیاتی شد ). با توجه به ظاهر متن می‌توان د ریافت که این تعد اد  واحد  ساخته و نهایی شد ه، اما مقصود  وزارت خانه این است که ساخت یک میلیون و ۳۰۱ هزار واحد  نهضت ملی مسکن به تازگی آغاز شد ه است. با توجه به وعد ه انتخاباتی د ولت سیزد هم منوط بر ساخت چهارمیلیون مسکن د ر چهارسال اگر تعد اد  واحد ‌های اعلام شد ه توسط وزارت راه و شهرسازی تحویل مرد م د اد ه می‌شد  بازهم د ولت از برنامه خود  عقب است چراکه طبق قانون جهش تولید  مسکن د ولت موظف است سالانه یک میلیون واحد  مسکونی بسازد  که د ر پایان د وره اول ریاست جمهوری این تعد اد  به چهار میلیون خواهد  رسید .

ساخت تنها 400 هزار خانه د ر 11 سال گذشته
د ر همین زمینه حسینعلی حاجی د لیگانی نمایند ه مجلس، د ر انتقاد  نسبت به وضعیت بازار مسکن و بی‌توجهی وزارت راه و شهرسازی به رفع بحران تامین مسکن برای اقشار کم‌د رآمد  جامعه به خانه ملت گفته است: تاکنون باید  سالانه حد ود  800 هزار واحد  مسکونی تولید  می‌شد  اما د ر 11 سال گذشته تنها حد ود  400 هزار واحد  مسکونی ساخته شد ه است یعنی از زمانی که مسکن مهر تعطیل شد ه است مشکلات عد ید ه‌ای د ر تامین مسکن برای طبقاتی ایجاد  است که صاحب خانه نیستند  و اگر د ر گذشته به د نبال خرید  مسکن بود ند  امروز نگران این هستند  که د ر چاد ر زند گی نکنند  و بتوانند  هزینه‌های اجاره مسکن را بپرد ازند  و این د ر حالی است که اگر سال گذشته 50 میلیون تومان برای رهن مسکن پرد اخت کرد ه بود ند  امسال باید  150 میلیون تومان بپرد ازند . به گفته این نمایند ه مجلس، شواهد  نشان می‌د هد  که مشکل کنونی د ر این حوزه از د اخل وزارت راه و شهرسازی شروع می‌شود  چرا که از معاونت‌های مختلف تا سطح مد یران کل این وزارتخانه با یکد یگر هماهنگ نیستند  و اصلا انگیزه، جهت‌گیری و تلاشی د ر خصوص ساماند هی بازار مسکن د ر آنها مشاهد ه نمی‌شود .

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار